OC dla młodych kierowców – ile za OC płacą młodzi w 2022 roku?

25 lipca 2022

Ubezpieczenie OC to polisa obowiązkowa dla każdego kierowcy. Chroni ona sprawcę wypadku, jak i poszkodowanego przed finansowymi skutkami zdarzenia drogowego. Choć opłatę tę muszą uiścić wszyscy kierowcy, nie dla każdego wynosi ona tyle samo. Na finalną cenę składa się szereg czynników, na podstawie których ubezpieczyciel określa ryzyko. Dowiedz się, od czego zależy wysokość składki OC i ile muszą zapłacić młodzi kierowcy. 

Ubezpieczenie OC – co daje ten rodzaj polisy? 

Przede wszystkim należy wiedzieć, że polisa OC jest najważniejszym ubezpieczeniem samochodu. W Polsce istnieje ustawowy obowiązek opłacenia tej formy ochrony. Oznacza to, że mając auto musisz wykupić ubezpieczenie OC. Co więcej, nawet jeśli posiadasz samochód, ale nim nie jeździsz (jest zepsuty, masz dwa, a korzystasz z jednego itd.) – też musi być ubezpieczony. Za poruszanie się bez aktualnego OC grożą wysokie kary.  

Dlaczego jest ono tak ważne? OC to inaczej ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, które chroni poszkodowanego, jak i sprawcę wydarzenia drogowego. Dzięki tej polisie, jeśli ktoś uderzy w twoje auto, zarysuje je czy chociażby uszkodzi lusterko, otrzymasz pieniądze na naprawę. Jeśli natomiast to ty będziesz sprawcą kolizji czy stłuczki, to właśnie na podstawie opłaconego OC towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaci rekompensatę poszkodowanemu za zniszczenie samochodu.  

Ubezpieczenie OC – od czego zależy jego wysokość? 

Choć ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla każdego kierowcy, jego kwota nie jest jednolita i narzucona z góry. Co więcej, może naprawdę znacząco się różnić. Wpływa na to wiele czynników, chociażby wybór towarzystwa ubezpieczeniowego. Na co zwracają uwagę ubezpieczyciele, ustalając składkę OC? Na ostateczną kwotę składają się czynniki dotyczące kierowcy oraz pojazdu. 

Wśród czynników dotyczących osoby kierowcy wyróżnia się: 

  • wiek kierowcy, 
  • doświadczenie za kierownicą (czyli od ilu lat ubezpieczający ma prawo jazdy), 
  • historię ubezpieczeniową (czy kierowca brał udział w stłuczkach, kolizjach, wypadkach oraz czy bywał sprawcą), 
  • miejsce zamieszkania (wieś czy miasto – w dużym mieście łatwiej o stłuczkę czy zarysowanie auta na miejskim parkingu), 
  • sytuację rodzinną – stan cywilny i liczba dzieci (według ubezpieczycieli jest to wskaźnik większego lub mniejszego ryzyka drogowego). 

Czynniki dotyczące pojazdu, mające wpływ na składkę OC: 

  • wiek pojazdu, 
  • stan techniczny auta, 
  • pojemność silnika, 
  • przebieg, 
  • sposób użytkowania auta. 

Niektóre firmy ubezpieczeniowe różnicują cenę polisy w zależności od sposobu płatności. Płatność całej kwoty może być nieco tańsza niż na przykład rozłożenie opłaty na raty. Można też trafić na promocję czy zniżkę, jeśli płaci się kartą płatniczą lub kupuje polisę przez internet. 

Młody kierowca – co to oznacza według ubezpieczyciela? 

Jednym z czynników, które mają największy wpływ na wysokość składki jest wiek kierowcy. Im młodszy kierowca i mniej doświadczony, tym wyższa składka. Ubezpieczyciele definiują określenie „młody” dwojako: mówiąc o wieku kierowcy oraz jego stażu za kierownicą.  

Kiedy zatem przestaje się być młodym kierowcą? Granicę wieku i lata doświadczenia, które kwalifikują właściciela pojazdu do wyjścia z trybu „młody kierowca” każdy ubezpieczyciel ustala sam. W praktyce oznacza to, że w jednym towarzystwie ubezpieczeniowym możesz zostać uznany za zbyt młodego na przyznanie ci zniżek, podczas gdy w drugim zostaniesz potraktowany jako kierowca dojrzały. W większości firm młody kierowca to ten przed 25. rokiem życia. Jeśli chodzi o staż, towarzystwa ubezpieczeniowe za niedoświadczonego kierowcę uznają najczęściej tego, który ma prawo jazdy krócej niż 2/3 lata. 

Dlaczego młodszy kierowca płaci więcej? 

Oczywistą sprawą jest, że ubezpieczyciele chcieliby wypłacać jak najmniej odszkodowań i rekompensat. Z tego względu dosyć dokładnie szacują ryzyko dotyczące każdej osoby, która chce ubezpieczyć pojazd. Niska składka kierowcy, który jeździ ryzykownie albo nieostrożnie po prostu się ubezpieczycielowi nie opłaca.  

Według danych statystycznych z 2020 roku, to kierowcy w przedziale wiekowym 18-24 lata powodują najwięcej wypadków i kolizji drogowych. Z raportów policyjnych wynika także, że wypadki powodowane przez młodych są bardzo poważne w skutkach. 60% ofiar śmiertelnych pochodzi właśnie z poważnych zdarzeń drogowych, których sprawcami byli młodzi kierowcy.  

Biorąc pod uwagę te dane, ubezpieczyciele zakładają u młodych kierowców większą skłonność do brawury niż u osób starszych. Brawura rozumiana jest na przykład jako jazda z dużą prędkością czy wykonywanie niebezpiecznych manewrów. Naturalnym jest także, że młody kierowca nie zawsze potrafi odpowiednio zachować się w ryzykownej sytuacji czy zapanować nad samochodem. Zakłada się, że starsza i doświadczona osoba za tak zwanym „kółkiem” ma wyrobione nawyki, które pozwalają jej na bezkolizyjną i bezpieczną jazdę. 

Ubezpieczenie młodego kierowcy – jaki to koszt? 

Mimo że nie każdy młody kierowca jeździ brawurowo, szybko i nieostrożnie, ubezpieczyciele windują ceny polis całej tej grupie. W związku z tym kwoty do zapłacenia za OC są znacznie wyższe niż w przypadku starszych osób. W styczniu 2022 roku średnia składka wynosiła 544 złote. Najmniej płacili kierowcy w wieku powyżej 55 lat, bo tylko 461 złotych. Kierowcy w wieku 18-25 lat musieli natomiast zapłacić prawie trzykrotność tej kwoty, bo aż 1315 złotych. Różnica jest ogromna, dlatego nic dziwnego, że młodzi kierowcy szukają jak najkorzystniejszej oferty. Co prawda, nie da się dużo obniżyć wyjściowej, wysokiej ceny, natomiast zdarza się, że przy dodatkowym zakupie AC czy jakiejś innej ochrony, OC wychodzi taniej. 

Czy można obniżyć kwotę OC, będą młodym kierowcą? 

Kwoty ubezpieczeń, które muszą opłacić młodzi kierowcy są naprawdę wysokie, dlatego warto zastanowić się, w jaki sposób choć trochę składkę obniżyć. Jest na to kilka sposobów. 

  • Zakup auta z mniejszą pojemnością silnika. Ubezpieczyciele zakładają, że im większy silnik, tym większe możliwości szybkiej, brawurowej jazdy. Różnice w cenie ubezpieczenia tego samego auta, ale z różną pojemnością silnika mogą wynosić nawet paręset złotych. 
  • Zakup auta nowego albo z jak najnowszym rocznikiem. Nowe auta uznaje się za mniej awaryjne i bezpieczniejsze. 
  • Zakup auta określonej marki. Według różnych porównywarek najdrożej zapłacą za polisę właściciele takich marek takich jak BMW lub Audi. W przypadku BMW kluczowy jest napęd na tylną oś, który dla mało doświadczonych kierowców jest trudniejszy w opanowaniu (jeśli nie jest wspierany najnowocześniejszymi systemami bezpieczeństwa). Auta te są także uznawane za kupowane często po to, by „szpanować” czy po prostu poszaleć na drodze. 
  • Dopisanie młodego  kierowcy jako współwłaściciela samochodu doświadczonego kierowcy. Towarzystwa ubezpieczeniowe biorą pod uwagę dane obu kierowców i na tej podstawie wyliczają składkę. Dopisując zatem do ubezpieczenia na przykład ojca albo mamę w wieku około 50 lat można obniżyć składkę nawet o kilkaset złotych! 

Brak OC – co ci grozi? 

Wysokie kwoty składek OC mogą zniechęcać do ich opłacania. Szczególnie młodych kierowców, dla których suma rzędu tysiąca złotych i więcej jest najczęściej dosyć zawrotna. W Polsce nie ma jednak możliwości legalnego „obejścia” przepisów związanych z ubezpieczeniem OC, a za brak tej polisy można słono zapłacić. Przede wszystkim, jazda autem bez aktualnego OC grozi mandatem. Kwota mandatu nie jest wysoka, ale samochód zostaje odholowany na parking depozytowy, a policja musi zgłosić fakt braku aktualnego OC do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Kary nakładane przez tę instytucję są bardzo wysokie i zależą od tego, jak długi czas minął od przedawnienia się poprzedniej polisy. Dla samochodów osobowych w 2022 roku jest to: 

  • 1200 zł., jeśli polisa skończyła się maksymalnie 3 dni temu, 
  • 3010 zł., jeśli minęły 4-14 dni od momentu przeterminowania się starej polisy, 
  • 6020 zł., jeśli samochód jest nieubezpieczony powyżej 14 dni. 

Warto jednak zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt braku polisy. Choć kary nakładane przez UFG są wysokie, dużo więcej może kosztować kierowcę konieczność zrekompensowania poczynionych szkód, jeśli spowoduje wypadek.  

Niezależnie od tego, jak wysoka jest kwota OC – obowiązkowo należy ją zapłacić. Można spróbować ją obniżyć wybierając nowsze auto o mniejszym silniku albo dopisując jako współwłaściciela starszego kierowcę, np. któregoś z rodziców.